Varovaisuutta suurten lupausten suhteen – huijarit tarjoavat nyt palveluitaan ilmaiseksi

Hyvät yrittäjät,

varoitamme nyt huijareiden yleistyneistä keinoista, joissa käytetään houkuttimina ilmaisia palveluita. Tilanteet ovat todennäköisesti osa suurempaa huijausvyyhtiä.

Epäilyttävät kaupustelijat ovat nyt käyttäneet houkuttelevia mainospuheita tarjoten palveluitaan jopa täysin vastineetta. Toiminnan tarkoitus on saada asiakkaan luottamus ja sen jälkeen kerätä henkilökohtaisia tietoja tai houkutella yrittäjä sitoutumaan kaupallisiin sopimuksiin. Nämä eivät koske ainoastaan kuluttajakauppaa, vaan tilausansoja on ruvettu soveltamaan myös yrityksiin suunnatuissa harhautuksissa.

Tilanteita, joissa hälytyskellojen tulisi soida:

• Tietojen kalastelu: Ilmaisen palvelun, kuten vaikkapa tutustumistarjouksen yhteydessä pyydetään rekisteröitymään ja antamaan henkilötietoja tarjouksen hyväksymiseksi. Tarkoituksena on kerätä arkaluontoisia henkilötietoja, kuten nimi, osoite, yhteystiedot ja sähköpostiosoite. Saatuja tietoja voidaan käyttää myöhemmin identiteettivarkauksissa ja muissa rikollisissa tarkoituksissa.

• Painostavat myyntitilanteet: Hoputtaminen ja pelottelu ovat yleensä painostamista, jolla yrittäjä houkutellaan tekemään sitoumuksia tai ostamaan palveluita, joita hän ei oikeasti tarvitse tai halua. Jos asiakkaalle ei anneta aikaa perehtyä tarjouksen sisältöön ja palvelua tarjoavan tahon taustoihin, ei tarjoukseen kannata tarttua. Painostusta käytetään erityisesti sijoitus- ja vakuutustarjouksissa.

• Petolliset palvelut ja sopimukset: Monet huijarit houkuttelevat ”ilmaisella lounaalla” vain saadakseen yrittäjä allekirjoittamaan itselleen epäedullisia sopimuksia, joihin liittyy piilokustannuksia tai pitkäaikaisia sitoumuksia, joista on vaikea päästä eroon. Usein luvatut palvelut myös osoittautuvat yritykselle täysin hyödyttömiksi ja pahimmassa tapauksessa aiheuttavat taloudellista vahinkoa, kun asiakas luottaa saaneensa sellaisen palvelun, joka hänelle myytiinkin.

Myös kilpailijoiden mustamaalaaminen kertoo omaa kieltään palvelua tarjoavan tahon tarkoitusperistä: kunniallisella asialla olevan yrityksen ei tarvitse perustella tarpeellisuuttaan kilpailevaa palvelua moittimalla tai polkemalla hintoja jopa nollaan.


Miten suojautua:

• Tee taustatutkimusta: Selvitä, mikä taho palvelua tarjoaa ja mikä heidän tavoitteensa on. Luotettavat yritykset eivät käytä epäilyttäviä houkuttimia saadakseen palvelunsa kaupaksi.

• Vältä antamasta henkilökohtaisia tietoja: Ole varovainen, jos sinua pyydetään antamaan omia henkilötietojasi. Yritysten väliset sopimukset tehdään yritysten kesken, vaikkakin sopimuksen tekoon ihmistä tarvitaankin.

• Kuuntele vaistoasi: Jos tarjous kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, sitä se todennäköisesti myös on.


Vieritä ylös