TIEDOTE
(25.04.2020)

Koronakriisin aikana emme vastaanota asiakkaita Tampereen ja Kalajoen toimistoillamme. Meille osoitetut kirjeet ja muut dokumentit voitte perinteisen postin lisäksi toimittaa ala-aulassa sijaitsevaan postilaatikkoomme osoitteessa Ahlmanintie 56, 33800 Tampere, tai skannata ne sähköpostiimme asiakaspalvelu@verkkoviestintakeskus.fi.


Kevätterveiset Tampereelta
(27.02.2020)

Vuodet vierii, ja jo vuodesta 2008 toiminut palvelumme on edelleen suurimmalle osalle yrityksistä tarpeellinen. Aloittelevat yrittäjät törmäävät tänäkin päivänä samaan ongelmaan, kuin monet vanhemmat konkarit taipaleensa ensimetreillä: hakemistopalveluiden häiritsevä markkinointi ja laskuttaminen, jota saattaa tapahtua myös ilman minkäänlaisen sopimuksen syntymistä, raastaa yrittäjän hermoja ja asian selvittely ja aiheettoman laskun reklamointi syö tehokasta työaikaa. Pahimmassa tapauksessa koko toiminnan aloittaminen on vaakalaudalla, kun yrittäjältä laskutetaan satoja ja taas satoja euroja milloin milläkin verukkeella.

Toisinaan yrittäjälle kerrotaan, että kaupiteltu palvelu olisi jollakin tavalla pakollinen, ja y-tunnuksen tai koko yrityksen voimassaolon varmistamiseksi olisi nyt tärkeää maksaa saapuva lasku. Valitettavasti moni maksaa aiheettomankin laskun, sillä reklamointi on usein hankalaa ja aikaa vievää, jos reklamaatioviestiä saa ylipäätään perille: hakemiston sähköpostiosoite saattaa olla pois käytöstä, puhelimeen ei vastata, postin perillemeno on epävarmaa ja hyödytöntäkin. Tässä vaiheessa onkin tärkeää, että yrittäjä on turvannut selustansa joko itse tai hyödyntämällä palveluitamme.

Asiakkaamme ovat kertoneet kohdanneensa edelleen myös hyvin kyseenalaista kaupittelua kilpailijoidemme taholta. Myyntipuheluissa on joko suoraan kerrottu tai annettu ymmärtää, että meidän sopimuksemme jatkuisi jonkin toisen yrityksen laskuttamana, sillä meidän yrityksemme toiminta olisi loppunut tai muuttanut ulkomaille tai emme tekisi sovittuja asioita. Väitteet eivät luonnollisesti pidä paikkaansa, vaan puheiden tarkoituksena on saada yrittäjä maksamaan lasku.

Myös asiakkaillemme lähetetyt tilausvahvistukset ovat erään kilpailijan kohdalla olleet sisällöltään ja asettelultaan ilmeisen tarkoituksellisesti lähes suora kopio meidän tilausvahvistuksemme asettelumallista, jota olemme käyttäneet koko palvelumme olemassaolon ajan.

On myös hyvä miettiä, mitä lisähyötyä kaikin tavoin meidän palveluamme vastaava palvelu jonkin toisen tahon tarjoamana toisi asiakkaalle. Muistutamme myös, että olemme vuosien saatossa hioneet palvelumme parhaaksi mahdolliseksi, joten yrittäjät voivatkin edelleen luottaa siihen, että SVVK:n palvelutarjonnasta löytyy varmasti jokaiselle yritykselle kulloistakin tarvetta vastaava kokonaisuus.

Asiakkaitamme on myös hämmentänyt kahden, ilmeisesti erillisen palvelun nimien samankaltaisuus: Suomen Verkkoturvakeskus ja Verkkoturvakeskus VTK. Kuvion laajuudesta kertoo mm. YLE:n julkaisema uutinen Suomen Verkkoturvakeskuksen toiminnasta. Pääset uutiseen tästä linkistä.

Muistutammekin, että laskuttajan y-tunnus tulee aina tarkistaa laskusta. Y-tunnus on pakollinen laskumerkintä, ja jos lasku herättää epäilyksiä tai ette mielestänne ole tehnyt kyseisen tahon kanssa sopimusta, laskua ei kuulu maksaa vaan siitä tulee reklamoida asianmukaisesti. Autamme asiakkaitamme tarvittaessa kaikissa reklamaatioasioissa.


Verkkoturvakeskus VTK:n harhaanjohtava laskutus jatkuu edelleen
(31.01.2020)

Asiakkaamme ovat saaneet laskuja, joissa kerrotaan, että palvelusopimuksen toimittaja vaihtuisi laskussa mainittuna päivänä meidän sopimuksestamme heidän toimitettavakseen. Me, eivätkä asiakkaamme, ole sopineet kyseisestä laskuun merkitystä päivämäärästä, emmekä luonnollisesti tee yhteistyötä kyseisen tahon kanssa. Sopimuksemme ei myöskään pääty siihen, kun VTK on asettanut oman sopimuksensa alkamaan.

Kuten ennenkin, kehotamme asiakkaitamme erityiseen tarkkuuteen ja varovaisuuteen. Voitte aina olla asiakaspalveluumme yhteydessä tarkistaaksenne asioiden oikean laidan.

Tavoitatte asiakaspalvelumme sähköpostitse osoitteesta asiakaspalvelu@verkkoviestintakeskus.fi sekä arkisin klo 10-14 puhelimitse numerosta 09 4289 0653.


Asiakaspalvelumme puhelinyhteys lomalla 7.1.2020 saakka
(23.12.2019)

Tavoitatte meidät normaalisti sähköpostitse osoitteessa asiakaspalvelu@verkkoviestintakeskus.fi. Vastaamme kaikkiin yhteydenottoihin mahdollisimman pian.


Hyvää joulunaikaa!
(23.12.2019)

SVVK toivottaa asiakkailleen rauhallista joulua ja menestystä vuodelle 2020!


Jälleen huijauspuheluita SVVK:n nimissä, tällä kertaa asialla Verkkoturvakeskus
(20.11.2019)

Tietoomme on tullut, että Verkkoturvakeskus-nimellä toimiva taho on viime aikoina lähestynyt asiakkaitamme tarkoituksenaan erehdyttää yrittäjä luulemaan yhteydenoton tulevan meiltä. Kyseisen tahon asiakashankinnan perusta vaikuttaa olevan SVVK:n asiakkaiden tarkoituksenmukainen harhaanjohtaminen muun muassa esittämällä palveluamme koskevia perusteettomia väitteitä, kuten että palvelumme nimi olisi nykyään Verkkoturvakeskus. Asiakkaamme ovat kertoneet kyseisen tahon edustajien esiintyvän jopa SVVK:n edustajien nimiä käyttäen.

Verkkoturvakeskuksen tilausvahvistus on pieniä muutoksia lukuun ottamatta hyvin samankaltainen SVVK:n tilausvahvistuksen kanssa, eikä asiakkaamme vielä senkään saatuaan välttämättä ymmärrä kyseessä olevan eri yritys.

Kehotamme asiakkaitamme erityiseen tarkkuuteen ja varovaisuuteen, sekä olemaan asiakaspalveluumme yhteydessä mikäli olette tulleet kyseisen tahon valheellisen markkinoinnin uhriksi. Voitte myös tehdä asiasta tutkintapyynnön niin halutessanne

Tavoitatte asiakaspalvelumme sähköpostitse osoitteesta asiakaspalvelu@verkkoviestintakeskus.fi sekä arkisin klo 10-14 puhelimitse numerosta 09 4289 0653.

Tiedote kilpailijoidemme valheellisista markkinointipuheluista
(02.09.2019)

Muutama kilpaileva taho on viime aikoina kontaktoinut asiakkaitamme ja kertonut, että asiakasyrityksellämme on vielä suuret määrät internetnäkyvyyksiä maksullisissa hakemistoissa johtuen yksinomaan siitä, että yritys on meillä asiakkaana, ja tarjonnut omaa palveluaan tilanteen korjaamiseksi. Puheluilla on myös esitetty valheellisia väitteitä ja annettu ymmärtää esimerkiksi, että yrityksemme sijaitsee ulkomailla, tai että toimintamme on poliisin tutkinnassa. Kuten Turun Hovioikeudessa on todettu jo vuonna 2014, on toimintamme ollut aina täysin laillista. Kyseessä on tarkoituksellinen mustamaalaus, jolla yritetään herättää epäluottamusta palveluamme kohtaan ja saada asiakkaamme tilaamaan palvelu kilpailevalta taholta.

Haluamme muistuttaa, että vaikka kaikki hakemistot eivät poista tietoja sivustoiltaan, irtisanomme hakemistopalvelut siten, että hakemistoilla ei ole enää oikeutta laskuttaa näkyvyydestä. Laajempiin palvelukokonaisuuksiimme kuuluukin myös aiheettomien hakemistolaskujen reklamointi asiakkaamme puolesta.

Mikäli jokin taho joutuu turvautumaan kyseenalaisiin keinoihin asiakashankinnassaan, on syytä miettiä kyseisen palvelun tarpeellisuutta yrityksellenne.

Kehotamme aina tarkistamaan meiltä asioiden oikean laidan, jos saatte arveluttavia puheluita kilpailijoiltamme tai hakemistopalveluilta.



SVVK toivottaa hyvää juhannusta!
(20.06.2019)

Asiakaspalvelumme lomailee juhannusaattona 21.6.2019 ja palvelemme normaalisti jälleen maanantaina 24.6.2019.

GDPR Organisation lähettänyt yrittäjille laskuiksi naamioituja tarjouksia
(21.05.2019)

EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen nimellä ratsastava ulkomainen taho on lähettänyt yrittäjille englanninkielisiä tarjouskirjeitä, jotka muistuttavat maksutietoineen laskua. Kyseessä on kuitenkin vain tarjous, jonka hyväksyy maksamalla kirjeessä mainitun summan määräpäivään mennessä.

Tarjoukseen ei tarvitse reagoida millään tavalla, vaan sen voi huoletta hävittää.

Suosittelemme aina varmistumaan laskun aiheellisuudesta ennen maksamista. Kehotamme myös varovaisuuteen aina, kun saatte tilatusta palvelusta tai tuotteesta vain laskun ilman tilausvahvistusta.


Saitko maksuohjelman eräkirjeen? Kyseessä saattaa olla aiheeton lasku
(10.05.2019)

Olemme viime aikoina saaneet useita yhteydenottoja yrittäjiltä koskien Tampereen Laki ja Perintä Oy:n kirjeitä, joissa kerrotaan sovitusta maksuohjelmasta. Meihin yhteyttä ottaneet yrittäjät eivät kuitenkaan ole saaneet laskuttavalta taholta minkäänlaisia yhteydenottoja asiaan liittyen, ja he kiistävät tilanneensa palvelua, jota perintäkirje koskee.

Mikäli olette saaneet kuvatun kaltaisen kirjeen palvelusta, jota ette ole tilanneet, kehotamme olemaan yhteydessä asiakaspalveluumme. Mikäli koette tulleenne harhaanjohdetuksi, voitte myös tehdä tutkintapyynnön asiasta.

Suosittelemme aina varmistumaan laskun aiheellisuudesta ennen maksamista. Kehotamme erityiseen varovaisuuteen tapauksissa, joissa jokin taho laskuttaa teitä ilman asianmukaisen tilausvahvistuksen ja sopimusehtojen toimittamista. Muistutamme myös, että aiheettomaankin laskuun tulee aina reagoida asianmukaisesti.


Soittaja esiintyi Yrittäjien nimissä, lasku paljasti huijauksen: "Minut johdateltiin täysin harhaan"
(17.04.2019)

Yritystietohaku-niminen palvelu on lähestynyt Rauman seudulla yrittäjiä Suomen Yrittäjien nimissä.

Yritystietohaku-niminen palvelu on lähestynyt yrittäjiä Rauman seudulla. Soiton saaneen yrittäjän mukaan palvelu markkinoi itseään Rauman Yrittäjien nimissä.

– Puhelu aloitettiin viittaamalla äskettäin perustamaani yritykseen. He olivat ilmeisesti soittaneet nähtyään uuden y-tunnuksen, dronekuvausyrityksen perustanut Olli-Timo Airevuo kertoo.

Soittaja viittasi useaan otteeseen Yrittäjien toimintaan ja muun muassa yrittäjäjärjestön tapahtumiin.

– Tiedän, että täällä on sellainen kuin Rauman Yrittäjät, joten oletin heti, että soitto tulee sieltä.

Hämmentynyt Airevuo suostui soittajan tarjoukseen ollessaan siinä uskossa, että hän on liittymässä Rauman Yrittäjien jäseneksi.

– Tarkistin pian puhelun jälkeen asian suoraan Yrittäjiltä. Heillä ei ollut mitään tietojani eikä Yrittäjiltä ollut tullut minkäänlaista vahvistusta esimerkiksi yritykseni sähköpostiin.

Eilen Airevuo sai paperisen laskun, jonka loppusumma oli 243,78 euroa.

– Laitoin heti reklamaation laskun lähettäjälle sähköpostitse. Minut johdateltiin täysin harhaan. Minkäänlaista kirjallista sopimusta en ole saanut, yrittäjä kertoo.

Laskun lähettäjä eli Yritystietohaku-palvelu soitti Airevuolle uudestaan tänään perjantaina.

– He sanoivat, ettei laskun peruuttaminen onnistu vaan minun pitäisi keskustella suoraan palvelun minulle myyneen henkilön kanssa.

"Voi vedota pätemättömyyteen"

Suomen Yrittäjien lainsäädäntöasioiden päällikkö Tiina Toivosen mukaan vastaavan soiton saanut yrittäjä voi vedota asiassa sopimuksen pätemättömyyteen.

– Yrittäjän pitää reklamoida asiasta vastapuolta ja ilmoittaa, että häntä on erehdytetty. On hyvä todeta, että sopimus on tämän takia pätemätön.

Toivonen pitää oleellisena sitä, että vastapuoli on esiintynyt toisen orgaqnisaation nimissä.

– Voi tietysti pohtia myös sitä, haluaako tehdä tutkintäpyynnön poliisille.

Lue koko uutinen täältä (yrittäjät.fi)

Postiosoitteemme muuttuu 6.3.2019
(04.03.2019)

Osoitteemme on 6.3.2019 alkaen:

SVVK Suomen Verkkoviestintäkeskus
Ahlmanintie 56
33800 Tampere

Muuttopäivänä emme ole tavoitettavissa puhelimitse, mutta voitte jättää meille vastaajaviestin tai lähettää sähköpostia. Vastaamme kaikkiin viesteihin mahdollisimman pian.


Valheellisia yhteydenottoja tehty palvelumme nimissä, kehotamme asiakkaitamme varovaisuuteen
(22.02.2019)

Muutama kilpaileva taho on viimeaikoina lähestynyt asiakkaitamme tarjoten meidän palveluitamme vastaavia palveluita. Tietoomme on tullut, että kyseisten tahojen asiakashankinnan keskeisessä osassa on valheellisen tiedon levittäminen SVVK:n toiminnasta, ja tahdommekin osaltamme kehottaa asiakkaitamme varovaisuuteen. Osa tahoista toimii nimillä, jotka viittaavat mm. verkkoturvallisuuteen tai tietohallintaan, ja joiden tarkoituksena on erehdyttää yrittäjä luulemaan yhteydenoton tulevan meiltä.

Jos olette saaneet yhteydenottoja tai laskuja tahoilta, jotka sopivat tähän kuvaukseen, ottakaa yhteyttä asiakaspalveluumme.

Mikäli koette tulleenne harhaanjohdetuksi, voitte myös tehdä tutkintapyynnön asiasta.

Haluamme muistuttaa, että SVVK:n palveluista toimitetaan aina asianmukainen, kirjallinen tilausvahvistus sopimusehtoineen sen mukaisesti, mitä olette edustajamme kanssa sopineet. Kehotamme erityiseen varovaisuuteen tapauksissa, joissa jokin taho laskuttaa Teitä ilman asianmukaisen tilausvahvistuksen ja sopimusehtojen toimittamista.


Huijauskirjeiden lähettäjä EBN tarjoaa nyt ”sovintomaksua”
(14.02.2019)

Monille yrittäjille tuttu huijauskirjeiden ja valelaskujen lähettäjä EBN European Business Number on keksinyt uuden huijaustavan: se tarjoaa 890 euron sovintomaksua.

European Business Numberin huijauskirjeitä ja valelaskuja on tullut parin viime vuoden aikana runsaasti suomalaisille yrittäjille.

EBN:n kertoo keräävänsä tietoja eurooppalaiseen yritysrekisteriin. Harhaanjohtavassa lomakkeessa annetaan ymmärtää, että yrityksen tietojen päivittäminen on ilmaista.

Lomakkeen alareunan pienessä, vaikealukuisessa tekstissä kerrotaankin, että kyse on kolmen vuoden sopimuksesta ja hinta on 890€/vuosi.

Sopimus jatkuu automaattisesti vuosittain, jollei asiakas irtisano sitä viimeistään kolme kuukautta ennen vuosijakson päättymistä.

Uusi sovitteluhuijaus

Suomen Yrittäjien lakineuvontaan yhteyttä ottanut yrittäjä kertoo saaneensa soiton englantia puhuvalta henkilöltä, joka kertoi olevansa ulkopuolinen sovittelija.

Soittaja sanoi sovittelevansa asiaa EBN:n puolesta niiden kanssa, jotka ”ovat jättäneet laskunsa maksamatta”.

”Tarjous” oli, että jos yrittäjä maksaa yhden vuoden maksun, EBN luopuu kolmen vuoden vaatimuksistaan.

Pääkaupunkiseudulla toimiva yrittäjä vaati saada tarjouksen kirjallisesti ja saikin sähköpostin. Portugalin Lissabonin kotipaikakseen ilmoittavasta yrityksestä tuli meili, jossa annettiin tilinumero 890 euron maksamista varten.

Lue koko uutinen (yrittäjät.fi)

Citlom lähettää edelleen kyseenalaisia laskuja
(10.01.2019)

Citlom-niminen taho on aktivoitunut alkuvuodesta 2019 ja toimittanut asiakkaillemme laskuja, joissa laskun kerrotaan olevan ”lasku vuodelta 2016” ja laskun selitteenä Markkinointisuojaus. Taho on uhannut asiakkaitamme käräjäoikeudella, mikäli he eivät maksa laskua ja yrittänyt näin painostamalla saada yrittäjiä maksamaan todennäköisesti täysin aiheettoman laskun.

Asiakkaidemme meille toimittamista Citlomin laskuista ei ilmene laskuttavan tahon y-tunnusta (laskuun merkittyä y-tunnusta ei ole olemassa), joten meillä ei ole varmuutta siitä, mikä on todellinen taho laskujen takana. Voimassaoleva y-tunnus on kuitenkin pakollinen laskumerkintä. Tämän hetkisten tietojen mukaan kehotamme olemaan maksamatta Citlomin laskuja ennen kuin he toimittavat todisteen kaupan synnystä ja asianmukaisen laskun, josta ilmenevät kaikki lain vaatimat merkinnät.

Olemme uutisoineet Citlomin aiheettomasta laskutuksesta aiemminkin vuosina 2016 ja 2017. Tuolloin asiakkaamme ovat kertoneet yrityksen edustajan soittaneen heille ja kertoneen meneillään olevasta puhelinmarkkinointikiellosta. Yrityksen edustaja on puhelussa sanonut, että kiellosta olisi sovittu vuotta aiemmin puhelimitse, mutta yksikään asiakkaistamme ei muista koskaan aiemmin kuulleensakaan yrityksestä. Puhelua on seurannut lasku sopimuksen irtisanomiskuluista, joiden summa on ollut 150 – 500 euroa. Sopimuksen irtisanomisesta syntyvien kulujen laskuttaminen asiakkaalta on jo sinänsä lain vastaista.

Suosittelemme aina varmistumaan laskun aiheellisuudesta sekä oikeellisuudesta ennen maksamista. Kehotamme myös varovaisuuteen aina, kun saatte tilatusta palvelusta vain laskun ilman asianmukaista tilausvahvistusta.


Vieritä ylös