SVVK:n nimissä jälleen huijauslaskutusta
(15.11.2017)

Eräs kilpaileva taho on myyntipuhelullaan antanut ymmärtää, että puhelu tulee ”uudelta Verkkoviestintäkeskukselta”, ja että puhelua seuraisi lasku, joka olisi sopimuksemme mukaisesti maksettava. Asiakkaamme selviteltyä asiaa kävikin ilmi, että laskuttajalla ei ollut mitään tekemistä SVVK:n kanssa.

Muistutammekin, että olkaa jatkossakin tarkkana saamienne laskujen ja puheluiden kanssa, sillä vahingossakin maksetusta sopimuksesta voi olla hyvin vaikeaa päästä eroon. Verkkoviestintäkeskuksen palvelut ovat myös aina määräaikaisia eivätkä jatku ilman erillistä uutta sopimusta, jota seuraa aina kirjallinen tilausvahvistus.



Varoitus bannerilaskutuksesta
(30.10.2017)

Muutamat asiakkaamme ovat toimittaneet meille tarkastettavaksi saamansa lomakkeen. Hakemistojen toiminnasta poiketen bannerimainonnassa pyydetään tarkastamaan tiedot ja vahvistamaan ne oikeiksi sähköpostitse. On hyvä huomioida, että hinnan ollessa 599 euroa per jakso ja jaksojen lukumäärän ollessa 12 nousee sopimuksen vuosihinta useisiin tuhansiin euroihin. Yrittäjän kannattaakin miettiä tarkkaan, onko sopimuksesta hintaa vastaavaa hyötyä yritykselle.


SVVK: Huijaustako?
(27.10.2017)

Tietoomme on jälleen tullut palveluamme koskevia väitteitä, joiden mukaan yrittäjän ei ole mahdollista valtuuttaa haluamaansa tahoa irtisanomaan tarpeettomaksi katsomiaan hakemisto- ja numeropalveluita.

Haluammekin muistuttaa kaikkia jo vuonna 2014 saamastamme Turun hovioikeuden päätöksestä, jonka mukaan yrittäjän on mahdollista valtuuttaa itsensä valitsema henkilö tai yritys irtisanomaan hakemisto- ja numeropalvelut puolestaan ja tätä valtuutusta tulee kaikkien muiden tahojen kunnioittaa. Päätös on lainvoimainen, eikä toimintakonseptimme pätevyydestä ole sen jälkeen ollut epäselvyyttä.

Olemme myös tiedottaneet hakemisto- ja numeropalveluita valtakirjavaltuutuksen pätevyydestä ja tehokkuudesta. Kyseisille tahoille on myös kerrottu, ettei heidän yhteistyöhalukkuudellaan ole vaikutusta lähetettyjen irtisanomisilmoitusten tehokkuuteen.

Lisätietoa aiheesta saatte ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme.


Harhaanjohtavia puheluja kaupparekisterin asiakkaille
(25.09.2017)

Patentti- ja rekisterihallituksen (PRH) yrittäjäasiakkaat ovat saaneet puheluita, joissa "yritysrekisteripalvelun" tarjoaja on halunnut tarkistaa yrityksen rekisteritiedot ja tarjonnut tietojen päivittämistä "yritysrekisteriin" vuosimaksua vastaan. Asiakkaat ovat saattaneet käsittää, että yritys jää pois "rekisteristä", jos maksua ei makseta. Osa asiakkaista on erehtynyt luulemaan soiton olevan peräisin viranomaiselta.

Yhteydenottojen vuoksi korostamme, että markkinointipuhelut eivät tule PRH:n ylläpitämästä kaupparekisteristä, eikä niillä ole mitään tekemistä kaupparekisterin kanssa. Kaupparekisteristä soitetaan ainoastaan silloin, kun yrityksen tekemässä ilmoituksessa on puutteita.

Kaupparekisteri on julkinen, lailla säännelty rekisteri, johon merkitään yrityksiä koskevat tiedot. Pääsääntöisesti kaikkien yritysten täytyy ilmoittautua kaupparekisteriin ja ilmoittaa rekisteriin merkittyjen tietojen muutokset. Ilmoitukset tehdään joko paperilomakkeilla (Y-lomakkeet) tai netissä Verohallinnon ja PRH:n yhteisessä YTJ-palvelussa.

Lue koko tiedote tästä (prh.fi)

Yrityksiin lähetetty nyt kiinalaisia huijausviestejä
(29.08.2017)

Suomalaisiin yrityksiin on viikonloppuna tullut kiinalaisia huijaussähköposteja, joissa koetetaan saada yrityksiä rekisteröimään niiden ”kaappausuhan alla oleva” nettisivujen nimi myös Aasiassa.

– Itse sain tuon huijausmeilin sunnuntaina. Ensireaktioni oli, että apua, minun täytyy rekisteröidä ja suojata yritykseni nimi, sanoo Suomen Yrittäjiin yhteyttä ottanut kajaanilainen koulutusalan yrittäjä Tanja Oikarinen.

Hän mukaansa sosiaalisessa mediassa on ollut viestejä, että muillekin suomalaisille yrittäjille on tullut sama huijausmeili samasta aiheesta.

Oikarinen alkoi selvitellä asiaa netissä ja huomasi, että kyseessä on kiinalainen huijaus, joka on lähestynyt aiemmin muun muassa saksalaisia yrityksiä.

– Kiinalainen huijariyritys lähettää sähköpostia yrityksiin, joissa yrityksen nettisivun nimeä muka hamuaa jokin aasialainen yritys, mutta aasialaisilla .com.cn, org.cn, net.cn -päätteillä, Tanja Oikarinen kuvaa huijauksen kulkua.

Oikarisen mukaan lähettäjä on botti, mutta mikäli yrittäjä erehtyy vastaamaan viestiin, häntä lähestyy seuraavaksi henkilö.

Näin huijaus etenee

Huijaus etenee siten, että esimerkiksi Jim-etunimellä esiintyvä ”manager” kertoo, että jokin epämääräinen aasialainen yritys muka haluaa rekisteröidä suomalaisen yrityksen nimen aasialaisille domaineille (kts. sähköpostin kopio alla).

– Suomalainen yritys tietysti haluaa estää tämän suojellakseen oman yrityksensä nimeä, verkkotunnusta ja hakukoneosumia, joten seuraavaksi Jim lähettääkin ehdotuksen, että rekisteröidäänpäs kaikki nämä aasialaiset 5 eri domainia suomalaiselle yritykselle ja lähettää hinnaston (noin 20 USD per tunnus), kertoo Tanja Oikarinen.

– Hintaa huijaukselle tulee ”vain” noin 100 euroa vuodessa, mutta sekin on täysin turhaa maksua huijarille, sillä itse asiassa mikään aasialainen yritys ei kyseistä pienen suomalaisen yrityksen nimeä oikeasti itselleen halua, Oikarinen sanoo.

Tällainen huijausmeili on

Kiinalainen huijausmeili on yleensä alla olevan tekstin mukainen. Kohdassa xxxyrityksennimi ja verkkotunnusten kohdalla lukee tietysti vastaanottavan yrityksen nimi, mutta ne on poistettu allaolevasta tekstistä.

Dear CEO,

(If you are not the person who is in charge of this, please forward this to your CEO, because this is urgent. If this email affects you, we are very sorry, please ignore this email. Thanks)

We are a Network Service Company which is the domain name registration center in China.

We received an application from Hua An Ltd on August 21, 2017. They want to register " xxxyrityksennimi " as their Internet Keyword and "

xxxyrityksennimi .cn "、" xxxyrityksennimi .com.cn " 、" xxxyrityksennimi .net.cn "、" xxxyrityksennimi .org.cn " 、" xxxyrityksennimi .asia " domain names, they are in China and Asia domain names.

But after checking it, we find " xxxyrityksennimi " conflicts with your company. In order to deal with this matter better, so we send you email and confirm whether this company is your distributor or business partner in China or not?

Best Regards,

Jim | Service Manager

Domain Registry China (Head Office)

8006, Xinlong Building, No. 415 WuBao Road, Shanghai 201105, China

Tel: +86-2161918696 | Fax: +86-2161918697 | Mob: +86-1582177 1823

Web: www(dot)domainregistrychina(dot)org



Tällaisia huijausviestejä on aiemmin lähetetty moniin muihinkin maihin, muun muassa Saksaan.

Lue koko juttu tästä (yrittajat.fi)

Huijauslaskujen määrä rajussa kasvussa: Maksumääräys voi tulla toimitusjohtajan nimissä
(02.08.2017)

Nordea arvioi, että Suomessa liikkuu vuosittain kymmeniä tuhansia huijauslaskuja. Niiden määrän odotetaan lisääntyvän selvästi.
Yhä useampi huijaus tehdään Suomessa huijauslaskulla. Niiden määrä on yli kolminkertaistunut viime vuodesta.


Savon Sanomien haastatteleman Poliisiammattikorkeakoulun erikoissuunnittelija Juha Heleniuksen mukaan viime vuonna huijauslaskuja rekisteröitiin alle 100, tänä vuonna jo lähes 300.

Kilpailu- ja kuluttajaviraston selvityksen perusteella vain pieni osa tapauksista tulee poliisin tietoon.

Yrityksen on tärkeä tunnistaa valelasku. Huijauslaskut on tehty näyttämään mahdollisimman "oikeilta", joten moni on maksanut pyydetyn summan epähuomiossa.

Liikkeellä on myös laskuväärennöksiä, joissa itse laskun aihe on oikea mutta siihen on väärennetty huijarin tilinumero. Tällöin rahat menevät siis väärään osoitteeseen. Maksumääräys saatetaan osoittaa yrityksen taloushallinnolle toimitusjohtajan nimissä.

Savon Sanomien haastatteleman Keskusrikospoliisin Rahanpesun selvittelukeskuksen rikoskomisario Mikko Värrin mukaan yritykset eivät tavallisesti saa rahojaan huijauslaskusta takaisin. Rahat siirretään nopeasti eteenpäin ulkomaille, jolloin niiden jäljitys vaikeutuu.

Lue koko juttu tästä (yrittäjät.fi)

Varo tätä huijauslaskua!
(06.07.2017)

Uusia huijauslaskuja on taas liikkeellä. Suomen Yrittäjiin on tullut yhteydenottoja OfficeSmart-huijauslaskuista.

Yksi OfficeSmartin 980 euron huijauslaskun saajista on Korson Koti Oy:n yrittäjä Juha Julin. Hänen kiinteistönvälitys- ja isännöintifirmansa on saanut huijauslaskuja usein aiemminkin.

– Onhan noita tullut, yhteensä varmaankin parikymmentä, Juha Julin kertoo.

OfficeSmartin ”laskussa” aiheeksi mainitaan “Premier Pro Package File Optimisation Business Suite, Win & Mac “ eli tietokoneen ohjelmapaketti. Julin lähetti huijauslaskun tiedoksi myös Itä-Uudenmaan poliisille.

– Hupaisaa, että tämän laskun lisäksi on tullut toinen lähestulkoon samanlainen huijauslasku, mutta eri nimellä, Julin naurahtaa.

– Ja kun tämä lasku tuli postissa, saman tien meille tuli myös soitto Britanniasta, jossa koetettiin saada sanomaan ”yes”.

– Tai no se puheluhan voi tulla mistä päin maailmaa tahansa, vaikka onkin +44-alkuinen, Juha Julin toteaa.

Pääkonttori Riikassa ja pankkitili Espanjassa?

OfficeSmartilla on tyylikkään näköiset nettisivut, joilla kaupitellaan softan lisäksi muun muassa tietokoneita, tabletteja, puhelimia ja yllättävää kyllä – lamppuja ja valoja.

Pikagoogletuksella netistä löytyy useilla kielillä kyselyitä ja varoituksia OfficeSmartista.

Omilla nettisivuillaan yritys kirjoittaa olevansa eurooppalainen globaali toimisto- ja bisneskoneiden ja softan toimittaja. Pääkonttorin ilmoitetaan olevan Latviassa Riikassa.

Huijauslaskun alaosassa puolestaan on merkitty laskun pankkiyhteys Espanjaan ja osoite Barcelonaan.

Lue koko uutinen tästä (yrittäjät.fi)

Citlom lähettänyt asiakkaillemme aiheettomia laskuja
(09.06.2017)

Citlom –niminen taho on jatkanut asiakkaidemme aiheetonta laskutusta. Laskujen lähettäjänä on ollut mm. Parkit Oy. Laskuissa on kerrottu tuotteeksi Markkinointikielto määräaikainen, mutta asiakkaamme kiistävät tilanneensa kyseistä palvelua.

Laskuissa mainitun sähköpostiosoitteen domain-päätteen omistaa Citlom Oü, josta kerroimme uutisissamme 09.08.2016.

Kehotamme tarkkaavaisuuteen vastaanottaessanne laskuja, joiden aiheellisuudesta ette ole täysin varma.

Fi-verkkotunnuksiin liittyviä huijauslaskuja liikkeellä
(06.06.2017)

Suomalaisen fi-verkkotunnuksen käyttäjiä on viime aikoina lähestytty .FI Domain Hosting -nimisen yrityksen taholta uhkaamalla verkkotunnuksen vanhenemisella, mikäli käyttäjä ei maksa poikkeuksellisen kallista uusimismaksua.

Viestintävirasto muistuttaa että vain verkkotunnukselle nimetty välittäjä voi suorittaa verkkotunnuksen uusimisen, eikä .FI Domain Hosting ole fi-verkkotunnusten rekisteröitynyt välittäjä.

Viestintävirasto kehottaa mahdollisia laskun saajia olemaan maksamatta laskua ja tarvittaessa kääntymään poliisin puoleen. Fi-verkkotunnukselle merkityn välittäjän voi tarkistaa Viestintäviraston sivuilta.

Lue koko uutinen tästä (viestintavirasto.fi)

Yrittäjät maksavat huijareille kymmeniä miljoonia vuosittain - "Pelotteet rajuja uusille yrittäjille"
(21.04.2017)

"Huijaukset kohdistuvat kipeimmin pieniin ja aloitteleviin yrityksiin", sanoo Suomen Yrittäjien lainsäädäntöasioiden päällikkö Tiina Toivonen.

Tyypillisimmät huijaukset ovat yrityshakemistopalveluiden yhteydenottoja ja valelaskuja.

"Harmaan talouden selvitysyksikön mukaan yrittäjät maksavat hakemistopalvelujen aiheettomia laskuja yli 20 miljoonaa euroa joka vuosi. Tämä on vasta hakemistopalvelujen potti, jossa ei ole valelaskuja ollenkaan mukana", Toivonen sanoo.

Yritysten huijareille maksamat summat nousevat todennäköisesti kymmeniin miljooniin euroihin.

Uusin yrityksiin kohdistunut huijaus on can you hear me -puhelu, joka täyttää Toivosen mukaan petoksen tunnusmerkit.

"Niillä ei ole muuta tavoitetta kuin harhauttaa yrittäjää. He harhauttavat yrittäjän vastaamaan "yes" ja muokkaavat puhelinnauhoitetta niin, että yrittäjä olisi tilannut jotain", Toivonen kertoo.

Suomen Yrittäjiin on tullut kymmeniä yhteydenottoja näihin harhautuspuheluihin liittyen.

Röyhkeitä huijaamisyrityksiä

Pitkän linjan yrittäjät ilmoittavat Toivosen mukaan huijausyrityksistä Suomen Yrittäjiin jatkuvasti kertoakseen, mitä on liikkeellä.

Aloittelevien yrittäjien huijaamisyritykset ovat röyhkeitä.

"Huijauslaskuja höystetään uhkaaville perintäkirjeillä ja uhataan maksuhäiriömerkinnöillä, mikä on yrittäjälle katastrofi. Siinä voi lähteä koko bisnes alta. Se on raju pelote, jota käytetään", Toivonen sanoo.

Toivosen mukaan aloittelevankin yrittäjän hälytyskellot soivat, jos ulkomailta tulee englanninkielinen immateriaalioikeuksista, patenteista ja tekijänoikeuksista kertova kirje.

"Ulkomailta tulee vakuuttaviakin yhteydenottoja, jotka viittaavat johonkin viranomaiseen. Voi käydä niin, että tulee harhautetuksi maksamaan lasku. Näitä tulee koko ajan", Toivonen sanoo.

Esimerkiksi European Business Number yrittää saada uusia yrittäjiä 890 euron vuosimaksun vipuun.

Huijauksia on jokaiseen malliin

Yrittäjiä yritetään huijata myös laskuväärennöksillä. Valelaskut näyttävät aidoilta, mutta yrittäjä ei ole tilannut laskutettavaa palvelua tai tuotetta. Laskuväärennöksissä huijari on varastanut yrityksen lähettämän alkuperäisen laskun ja vaihtanut oman tilinumeronsa oikean laskuttajan tilinumeron tilalle. Huijatut yritykset huomaavat asian vasta, kun heidän asiakkaiden maksusuoritukset eivät näy yrityksen tilillä.

Etumaksupetoksissa etukäteen maksetut rahat katoavat, mutta tilattua tuotetta ei koskaan toimiteta eikä rahoja palauteta. Myyjään kohdistuvissa tilauspetoksissa yritykseltä tilataan tavaraa, joka sitten jätetään maksamatta. Veronpalautushuijaukset yrittävät saada verottajan maksamaan esimerkiksi arvonlisäveropalautukset huijarin tilille yrityksen sijaan.

Toimitusjohtajahuijauksissa huijari esiintyy esimerkiksi yrityskauppaa ajavana asianajajana ja pyytää maksamaan jonkun yrityskauppaan tai muuhun liittyvän laskun. Samassa yhteydessä huijari lähettää toimitusjohtajan ominaisuudessa lakimiehen puheita tukevan sähköpostiviestin. KKV:n mukaan tuoreissa suomalaistapauksissa sähköpostiviesti on saatu näyttämään siltä, että se on tullut oman organisaation sisältä.

Kaikenlaiset huijaussähköpostit piinaavat myös yrittäjiä.

Viime vuoden loppupuolella poliisi varoitti yrityksiin kohdistuvien identiteettivarkauksien aallosta. Poliisi varoitti huhtikuussa siitä, että maksuvälinepetokset yleistyvät ja myös yritysten kannattaa olla varuillaan. Yrittäjän kannattaa suojautua myös kiristyshaittaohjelmia vastaan.

Suomen Yrittäjät tarjoaa jäsenilleen oikeudellista neuvontaa. Vuoden aikana Suomen Yrittäjien neuvontapalveluun tulee 50 000 yhteydenottoa. Huijaukset ovat käsiteltävien asioiden kärkipäässä.

Yksittäistapauksissa Suomen Yrittäjät myös tekee huijareiden toiminnasta rikosilmoituksen. Suomen Yrittäjät teki marraskuussa poliisille tutkintapyynnön Suomen Luottovalvonta Oy:n lähettämistä aiheettomista perintälaskuista. Aluehallintovirasto on myös ottanut tutkintaansa yrityksen lähettämät huijauslaskut.

"Jos nousee epäilys rikoksesta, teemme yksittäistapauksessa rikosilmoituksen", Toivonen sanoo.

Lue koko uutinen tästä (kauppalehti.fi)

Aiheettomista perintäkirjeistä epäilty yrittäjä vangittiin
(23.03.2017)

Vangittu tamperelaismies joutui julkisuuteen helmikuussa perusteettomista perintätoimista tehdyistä rikosilmoituksista.

Pirkanmaan käräjäoikeus on vanginnut eilen 28-vuotiaan miehen epäiltynä törkeästä petoksesta, törkeästä kirjanpitorikoksesta ja törkeän petoksen yrityksestä, kertoo kaupunkilehti Tamperelainen.

Poliisin mukaan epäily koskee aiheettomien laskujen lähettämistä. Mies on työskennellyt omassa yrityksessään toimitusjohtajana. Yritys on vastannut miehen arvion mukaan 15 000 yrityksen perintäasioista.

Yrittäjäsanomat kertoi helmikuussa useiden yritysten saamista perusteettomista perintäkirjeistä, joista oli tehty rikosilmoituksia. Yrittäjien kertomusten mukaan vangitun miehen yrityksestä oli uhattu ulosotolla ja luottotietojen menettämisellä, jos laskua ja perintäkuluja ei makseta. Aluehallintovirasto kertoi myös, että yrittäjiä oli peloteltu maksuhäiriömerkinnällä.

Yrittäjäsanomat kertoi myös vuosi sitten aiheettomiksi epäillyistä perintäkirjeistä, jolloin kyseessä oli sama yritys.

Vangitulla yrittäjällä on aiempaa talousrikostaustaa.

Lue juttu kokonaisuudessaan tästä (yrittajat.fi)

Aluehallintovirasto ohjeistaa yrittäjiä Tampereen Laki ja Perintä Oy:n toiminnasta
(09.02.2017)

Etelä-Suomen aluehallintoviraston tiedon mukaan lukuisat yrittäjät ympäri Suomea ovat saaneet Tampereen Laki ja Perintä Oy -nimiseltä yritykseltä maksuvaatimuskirjeitä ja perintäsoittoja puhelimitse saatavista, jotka vaikuttavat aiheettomilta.

Yrittäjien kertomusten mukaan puheluissa uhkaillaan tratalla, ulosotolla sekä luottotietojen menettämisellä, mikäli aiheetonta laskua sekä perintäkuluja ei makseta. Yhteydenotoissa yrittäjiä on uhkailtu esimerkiksi maksuhäiriömerkinnällä. Aluehallintoviraston tekemän selvityksen mukaan Suomessa toimivilla luottotietoyhtiöillä ei ole sopimusta Tampereen Laki ja Perintä Oy -nimisen yhtiön kanssa. joten kyseinen yhtiö ei voi toimittaa luottotietohäiriömerkintää rekisteröitäväksi.

Pääsääntöisesti perintätoimintaa toisen lukuun saa harjoittaa vain toimiluvan saanut yritys. Omien tai samaan konserniin kuuluvan yrityksen saatavien perintään ei tarvita toimilupaa. Tampereen Laki ja Perintä Oy on aluehallintoviraston selvityksen mukaan samaa konsernia alkuperäisten velkojien Suomen Mainosmediat Oy:n ja Suomen Sopimusoikeusvalvonta Oy:n kanssa, joten se ei tarvitse toimilupaa niiden saatavien perintään.

Joka tapauksessa perusteettomien saatavien periminen on lainvastaista. Perintälain ja hyvän perintätavan vastaista on myös antaa perinnässä totuudenvastaisia tai harhaanjohtavia tietoja maksun laiminlyönnin seurauksista.

Aluehallintovirasto suosittaa aiheettoman laskun saaneita yrittäjiä reklamoimaan kirjallisesti laskussa mainittuun sähköpostiosoitteeseen, kiistämään maksuvelvollisuuden ja vaatimaan kaikkien perintätoimien lopettamista.

Yrittäjä voi myös pyytää poliisia tutkimaan, onko perintäkirjeen lähettäjä syyllistynyt rikokseen.

Elinkeinonharjoittaja tai elinkeinonharjoittajien etujen valvomiseksi toimiva rekisteröity yhdistys voi hakea saatavia perivälle elinkeinonharjoittajalle toimintakieltoa markkinaoikeudessa, jos se rikkoo esimerkiksi hyvää perintätapaa, antaa totuudenvastaisia tai harhaanjohtavia tietoja maksun laiminlyönnin seuraamuksista, perii velallisen perustellusti kiistämiä saatavia tai rikkoo trattaperintää koskevia perintälain säännöksiä. Kieltoa voidaan tehostaa uhkasakolla.

Etelä-Suomen aluehallintovirasto myöntää luvat perintätoiminnan harjoittamiseen ja valvoo luvan saaneita perintätoimistoja. Tampereen Laki ja Perintä Oy ei tarvitse edellä kerrottuun toimintaansa perintälupaa, joten virastolla ei ole toimivaltaa puuttua sen toimintaan.

Koska asia on jo aluehallintoviraston tiedossa, sille ei enää tarvitse tehdä asiasta ilmoituksia.

Lue koko uutinen tästä (avi.fi)

Uusi valetarjouksen lähettäjä Uruguaysta – Yrittäjien lakimiehet neuvovat tarkkuuteen
(06.02.2017)

Tietojen päivitystä vaativa kirje paljastaa tietojen lähettämisen johtavan sopimukseen hintaan reilut 1200 euroa vuodessa – kolmivuotisella sitoutumisella.

Harhaanjohtava markkinointi ja valelaskut ovat Suomen Yrittäjien lakineuvonnalle arkipäivää. Tällä viikolla Yrittäjäsanomien uutisoima EBN European Business Number on aiheuttanut satoja yhteydenottoja lakimiespalveluun parin viikon aikana.

Tuorein onnenonkija tulee Uruguayn pääkaupungista Montevideosta Etelä-Amerikasta.

International Fairs Directory (=”kansainvälinen messuhakemisto”) -niminen yritys on kalastanut näytteilleasettajan yhteystiedot ja pyytää päivittämään tai varmistamaan ne katalogiinsa, ”jotta messuvieraat voivat ottaa kiinnostuessaan yhteyttä yritykseen”. Jos tietoja ei palauta, ”tiedot saattavat poistua kokonaan automattisesti seuraavassa tietokannan julkistuksessa”.

Tietojen päivitystä vaativa kirje on englanninkielinen, ja pienellä kirjasinkoolla oleva teksti paljastaa tietolomakkeen päivityksen ja lähettämisen johtavan sopimukseen hintaan reilut 1200 euroa vuodessa – kolmivuotisella sitoutumisella. Tekstissä todetaan myös, ettei International Fairs Directory ole yhteistyössä minkään messujärjestäjän tai -organisaation kanssa.

Yrittäjän on oltava tarkkana

Suomen Yrittäjien lakimies Julia Ahlfors rinnastaa International Fairs Directoryn ja EBN European Business Numberin.

– Kumpikin toimija pyytää lähettämään yrityksen tiedot, joka sitten johtaa sopimukseen.

Ahlfors muistuttaa yrittäjän vastuusta.

– Yrittäjään kohdistuu myös huolellisuusvelvollisuus: riittävä peruste ei ole pelkästään se, ettei yrittäjä ole huomannut lukea pientä tekstiä, joka on kuitenkin ollut luettavissa ja josta palvelun sisältö olisi selvinnyt.

– Tietojen kyselyihin pitää aina suhtautua kriittisesti. Varsinkaan jos kieltä ei ymmärrä, ei missään tapauksessa kannata antaa tietojaan, Ahlfors ohjeistaa

Lue koko uutinen tästä (yrittajat.fi)
Vieritä ylös