Jälleen huijauspuheluita SVVK:n nimissä, tällä kertaa asialla Verkkoturvakeskus
(20.11.2019)

Tietoomme on tullut, että Verkkoturvakeskus-nimellä toimiva taho on viime aikoina lähestynyt asiakkaitamme tarkoituksenaan erehdyttää yrittäjä luulemaan yhteydenoton tulevan meiltä. Kyseisen tahon asiakashankinnan perusta vaikuttaa olevan SVVK:n asiakkaiden tarkoituksenmukainen harhaanjohtaminen muun muassa esittämällä palveluamme koskevia perusteettomia väitteitä, kuten että palvelumme nimi olisi nykyään Verkkoturvakeskus. Asiakkaamme ovat kertoneet kyseisen tahon edustajien esiintyvän jopa SVVK:n edustajien nimiä käyttäen.

Verkkoturvakeskuksen tilausvahvistus on pieniä muutoksia lukuun ottamatta hyvin samankaltainen SVVK:n tilausvahvistuksen kanssa, eikä asiakkaamme vielä senkään saatuaan välttämättä ymmärrä kyseessä olevan eri yritys.

Kehotamme asiakkaitamme erityiseen tarkkuuteen ja varovaisuuteen, sekä olemaan asiakaspalveluumme yhteydessä mikäli olette tulleet kyseisen tahon valheellisen markkinoinnin uhriksi. Voitte myös tehdä asiasta tutkintapyynnön niin halutessanne

Tavoitatte asiakaspalvelumme sähköpostitse osoitteesta asiakaspalvelu@verkkoviestintakeskus.fi sekä arkisin klo 10-14 puhelimitse numerosta 09 4289 0653.

Tiedote kilpailijoidemme valheellisista markkinointipuheluista
(02.09.2019)

Muutama kilpaileva taho on viime aikoina kontaktoinut asiakkaitamme ja kertonut, että asiakasyrityksellämme on vielä suuret määrät internetnäkyvyyksiä maksullisissa hakemistoissa johtuen yksinomaan siitä, että yritys on meillä asiakkaana, ja tarjonnut omaa palveluaan tilanteen korjaamiseksi. Puheluilla on myös esitetty valheellisia väitteitä ja annettu ymmärtää esimerkiksi, että yrityksemme sijaitsee ulkomailla, tai että toimintamme on poliisin tutkinnassa. Kuten Turun Hovioikeudessa on todettu jo vuonna 2014, on toimintamme ollut aina täysin laillista. Kyseessä on tarkoituksellinen mustamaalaus, jolla yritetään herättää epäluottamusta palveluamme kohtaan ja saada asiakkaamme tilaamaan palvelu kilpailevalta taholta.

Haluamme muistuttaa, että vaikka kaikki hakemistot eivät poista tietoja sivustoiltaan, irtisanomme hakemistopalvelut siten, että hakemistoilla ei ole enää oikeutta laskuttaa näkyvyydestä. Laajempiin palvelukokonaisuuksiimme kuuluukin myös aiheettomien hakemistolaskujen reklamointi asiakkaamme puolesta.

Mikäli jokin taho joutuu turvautumaan kyseenalaisiin keinoihin asiakashankinnassaan, on syytä miettiä kyseisen palvelun tarpeellisuutta yrityksellenne.

Kehotamme aina tarkistamaan meiltä asioiden oikean laidan, jos saatte arveluttavia puheluita kilpailijoiltamme tai hakemistopalveluilta.



GDPR Organisation lähettänyt yrittäjille laskuiksi naamioituja tarjouksia
(21.05.2019)

EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen nimellä ratsastava ulkomainen taho on lähettänyt yrittäjille englanninkielisiä tarjouskirjeitä, jotka muistuttavat maksutietoineen laskua. Kyseessä on kuitenkin vain tarjous, jonka hyväksyy maksamalla kirjeessä mainitun summan määräpäivään mennessä.

Tarjoukseen ei tarvitse reagoida millään tavalla, vaan sen voi huoletta hävittää.

Suosittelemme aina varmistumaan laskun aiheellisuudesta ennen maksamista. Kehotamme myös varovaisuuteen aina, kun saatte tilatusta palvelusta tai tuotteesta vain laskun ilman tilausvahvistusta.


Saitko maksuohjelman eräkirjeen? Kyseessä saattaa olla aiheeton lasku
(10.05.2019)

Olemme viime aikoina saaneet useita yhteydenottoja yrittäjiltä koskien Tampereen Laki ja Perintä Oy:n kirjeitä, joissa kerrotaan sovitusta maksuohjelmasta. Meihin yhteyttä ottaneet yrittäjät eivät kuitenkaan ole saaneet laskuttavalta taholta minkäänlaisia yhteydenottoja asiaan liittyen, ja he kiistävät tilanneensa palvelua, jota perintäkirje koskee.

Mikäli olette saaneet kuvatun kaltaisen kirjeen palvelusta, jota ette ole tilanneet, kehotamme olemaan yhteydessä asiakaspalveluumme. Mikäli koette tulleenne harhaanjohdetuksi, voitte myös tehdä tutkintapyynnön asiasta.

Suosittelemme aina varmistumaan laskun aiheellisuudesta ennen maksamista. Kehotamme erityiseen varovaisuuteen tapauksissa, joissa jokin taho laskuttaa teitä ilman asianmukaisen tilausvahvistuksen ja sopimusehtojen toimittamista. Muistutamme myös, että aiheettomaankin laskuun tulee aina reagoida asianmukaisesti.


Soittaja esiintyi Yrittäjien nimissä, lasku paljasti huijauksen: "Minut johdateltiin täysin harhaan"
(17.04.2019)

Yritystietohaku-niminen palvelu on lähestynyt Rauman seudulla yrittäjiä Suomen Yrittäjien nimissä.

Yritystietohaku-niminen palvelu on lähestynyt yrittäjiä Rauman seudulla. Soiton saaneen yrittäjän mukaan palvelu markkinoi itseään Rauman Yrittäjien nimissä.

– Puhelu aloitettiin viittaamalla äskettäin perustamaani yritykseen. He olivat ilmeisesti soittaneet nähtyään uuden y-tunnuksen, dronekuvausyrityksen perustanut Olli-Timo Airevuo kertoo.

Soittaja viittasi useaan otteeseen Yrittäjien toimintaan ja muun muassa yrittäjäjärjestön tapahtumiin.

– Tiedän, että täällä on sellainen kuin Rauman Yrittäjät, joten oletin heti, että soitto tulee sieltä.

Hämmentynyt Airevuo suostui soittajan tarjoukseen ollessaan siinä uskossa, että hän on liittymässä Rauman Yrittäjien jäseneksi.

– Tarkistin pian puhelun jälkeen asian suoraan Yrittäjiltä. Heillä ei ollut mitään tietojani eikä Yrittäjiltä ollut tullut minkäänlaista vahvistusta esimerkiksi yritykseni sähköpostiin.

Eilen Airevuo sai paperisen laskun, jonka loppusumma oli 243,78 euroa.

– Laitoin heti reklamaation laskun lähettäjälle sähköpostitse. Minut johdateltiin täysin harhaan. Minkäänlaista kirjallista sopimusta en ole saanut, yrittäjä kertoo.

Laskun lähettäjä eli Yritystietohaku-palvelu soitti Airevuolle uudestaan tänään perjantaina.

– He sanoivat, ettei laskun peruuttaminen onnistu vaan minun pitäisi keskustella suoraan palvelun minulle myyneen henkilön kanssa.

"Voi vedota pätemättömyyteen"

Suomen Yrittäjien lainsäädäntöasioiden päällikkö Tiina Toivosen mukaan vastaavan soiton saanut yrittäjä voi vedota asiassa sopimuksen pätemättömyyteen.

– Yrittäjän pitää reklamoida asiasta vastapuolta ja ilmoittaa, että häntä on erehdytetty. On hyvä todeta, että sopimus on tämän takia pätemätön.

Toivonen pitää oleellisena sitä, että vastapuoli on esiintynyt toisen orgaqnisaation nimissä.

– Voi tietysti pohtia myös sitä, haluaako tehdä tutkintäpyynnön poliisille.

Lue koko uutinen täältä (yrittäjät.fi)

Valheellisia yhteydenottoja tehty palvelumme nimissä, kehotamme asiakkaitamme varovaisuuteen
(22.02.2019)

Muutama kilpaileva taho on viimeaikoina lähestynyt asiakkaitamme tarjoten meidän palveluitamme vastaavia palveluita. Tietoomme on tullut, että kyseisten tahojen asiakashankinnan keskeisessä osassa on valheellisen tiedon levittäminen SVVK:n toiminnasta, ja tahdommekin osaltamme kehottaa asiakkaitamme varovaisuuteen. Osa tahoista toimii nimillä, jotka viittaavat mm. verkkoturvallisuuteen tai tietohallintaan, ja joiden tarkoituksena on erehdyttää yrittäjä luulemaan yhteydenoton tulevan meiltä.

Jos olette saaneet yhteydenottoja tai laskuja tahoilta, jotka sopivat tähän kuvaukseen, ottakaa yhteyttä asiakaspalveluumme.

Mikäli koette tulleenne harhaanjohdetuksi, voitte myös tehdä tutkintapyynnön asiasta.

Haluamme muistuttaa, että SVVK:n palveluista toimitetaan aina asianmukainen, kirjallinen tilausvahvistus sopimusehtoineen sen mukaisesti, mitä olette edustajamme kanssa sopineet. Kehotamme erityiseen varovaisuuteen tapauksissa, joissa jokin taho laskuttaa Teitä ilman asianmukaisen tilausvahvistuksen ja sopimusehtojen toimittamista.


Huijauskirjeiden lähettäjä EBN tarjoaa nyt ”sovintomaksua”
(14.02.2019)

Monille yrittäjille tuttu huijauskirjeiden ja valelaskujen lähettäjä EBN European Business Number on keksinyt uuden huijaustavan: se tarjoaa 890 euron sovintomaksua.

European Business Numberin huijauskirjeitä ja valelaskuja on tullut parin viime vuoden aikana runsaasti suomalaisille yrittäjille.

EBN:n kertoo keräävänsä tietoja eurooppalaiseen yritysrekisteriin. Harhaanjohtavassa lomakkeessa annetaan ymmärtää, että yrityksen tietojen päivittäminen on ilmaista.

Lomakkeen alareunan pienessä, vaikealukuisessa tekstissä kerrotaankin, että kyse on kolmen vuoden sopimuksesta ja hinta on 890€/vuosi.

Sopimus jatkuu automaattisesti vuosittain, jollei asiakas irtisano sitä viimeistään kolme kuukautta ennen vuosijakson päättymistä.

Uusi sovitteluhuijaus

Suomen Yrittäjien lakineuvontaan yhteyttä ottanut yrittäjä kertoo saaneensa soiton englantia puhuvalta henkilöltä, joka kertoi olevansa ulkopuolinen sovittelija.

Soittaja sanoi sovittelevansa asiaa EBN:n puolesta niiden kanssa, jotka ”ovat jättäneet laskunsa maksamatta”.

”Tarjous” oli, että jos yrittäjä maksaa yhden vuoden maksun, EBN luopuu kolmen vuoden vaatimuksistaan.

Pääkaupunkiseudulla toimiva yrittäjä vaati saada tarjouksen kirjallisesti ja saikin sähköpostin. Portugalin Lissabonin kotipaikakseen ilmoittavasta yrityksestä tuli meili, jossa annettiin tilinumero 890 euron maksamista varten.

Lue koko uutinen (yrittäjät.fi)

Citlom lähettää edelleen kyseenalaisia laskuja
(10.01.2019)

Citlom-niminen taho on aktivoitunut alkuvuodesta 2019 ja toimittanut asiakkaillemme laskuja, joissa laskun kerrotaan olevan ”lasku vuodelta 2016” ja laskun selitteenä Markkinointisuojaus. Taho on uhannut asiakkaitamme käräjäoikeudella, mikäli he eivät maksa laskua ja yrittänyt näin painostamalla saada yrittäjiä maksamaan todennäköisesti täysin aiheettoman laskun.

Asiakkaidemme meille toimittamista Citlomin laskuista ei ilmene laskuttavan tahon y-tunnusta (laskuun merkittyä y-tunnusta ei ole olemassa), joten meillä ei ole varmuutta siitä, mikä on todellinen taho laskujen takana. Voimassaoleva y-tunnus on kuitenkin pakollinen laskumerkintä. Tämän hetkisten tietojen mukaan kehotamme olemaan maksamatta Citlomin laskuja ennen kuin he toimittavat todisteen kaupan synnystä ja asianmukaisen laskun, josta ilmenevät kaikki lain vaatimat merkinnät.

Olemme uutisoineet Citlomin aiheettomasta laskutuksesta aiemminkin vuosina 2016 ja 2017. Tuolloin asiakkaamme ovat kertoneet yrityksen edustajan soittaneen heille ja kertoneen meneillään olevasta puhelinmarkkinointikiellosta. Yrityksen edustaja on puhelussa sanonut, että kiellosta olisi sovittu vuotta aiemmin puhelimitse, mutta yksikään asiakkaistamme ei muista koskaan aiemmin kuulleensakaan yrityksestä. Puhelua on seurannut lasku sopimuksen irtisanomiskuluista, joiden summa on ollut 150 – 500 euroa. Sopimuksen irtisanomisesta syntyvien kulujen laskuttaminen asiakkaalta on jo sinänsä lain vastaista.

Suosittelemme aina varmistumaan laskun aiheellisuudesta sekä oikeellisuudesta ennen maksamista. Kehotamme myös varovaisuuteen aina, kun saatte tilatusta palvelusta vain laskun ilman asianmukaista tilausvahvistusta.


Vieritä ylös